قوس زیاد کف پا وضعیتی است که در آن پا قوس بسیار بالایی دارد و این شرایط سبب می شود که هنگام راه رفتن یا ایستادن، وزن زیادی را روی پنجه و پاشنه پا وارد می کند.

این وضعیت می تواند به علائم و نشانه های مختلفی مانند درد و بی ثباتی منجر شود. ممکن است در هر سنی ایجاد شود و در یک یا هر دو پا رخ دهد.

دلایل قوس زیاد کف پا

این وضعیت اغلب به دلیل یک اختلال عصبی یا سایر شرایط پزشکی مانند فلج مغزی، بیماری شارکو ماری توث، اسپینا بیفیدا، فلج اطفال، دیستروفی عضلانی یا سکته ایجاد می شود. در موارد دیگ، قوس بلند ممکن است نشان دهنده یک ناهنجاری ساختاری ارثی باشد. تشخیص دقیق بسیار مهم است زیرا علت زمینه‌ای قوس زیاد کف پا تا حد زیادی مسیر آینده آن را تعیین می‌کند. اگر قوس بالا به دلیل یک اختلال عصبی یا سایر شرایط پزشکی باشد، احتمالاً به تدریج بدتر می شود. از سوی دیگر، مواردی از قوس زیاد که ناشی از اختلالات عصبی نیستند، معمولاً از نظر ظاهری تغییر نمی‌کنند.

عوارض همراه با قوس زیاد کف پا

• انگشت چکشی (انگشت پا خمیده) یا پنجه پا (انگشت پا مانند مشت گره شده)
  • وجود پینه در پنجه یا پاشنه پا
  • درد هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • پای ناپایدار به دلیل کج شدن پاشنه به داخل که می تواند منجر به پیچ خوردگی مچ پا شود
  • ضعف عضلات پا و مچ پا که منجر به کشیدن پا در هنگام برداشتن گام می شود.

برای تشخیص علت این وضعیت ، جراح پا و مچ پا را معاینه می کند و به دنبال قوس بلند و پینه های احتمالی، انگشت چکشی و پنجه پا می گردد. پا برای قدرت عضلانی آزمایش می شود و الگوی راه رفتن و هماهنگی بیمار مشاهده می شود. اگر به نظر می رسد یک بیماری عصبی وجود داشته باشد، ممکن است کل اندام مورد بررسی قرار گیرد. جراح همچنین ممکن است الگوی پوشیدن کفش های بیمار را بررسی کند.

گاهی اوقات برای ارزیابی بیشتر وضعیت، اشعه ایکس تجویز می شود. علاوه بر این، جراح ممکن است بیمار را برای ارزیابی کامل عصبی به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

درمان غیر جراحی

• ارتز. دستگاه‌های ارتوتیک سفارشی که در کفش قرار می‌گیرند می‌توانند مفید باشند زیرا پایداری و راحتی را برای پا فراهم می‌کنند.
  • مهاربندی. جراح ممکن است یک بریس را برای کمک به ثابت نگه داشتن پا و مچ پا توصیه کند. بریس در مدیریت افتادگی پا نیز مفید است.

چه زمانی جراحی لازم است؟

اگر درمان غیرجراحی نتواند به اندازه کافی درد را کاهش دهد و ثبات را بهبود بخشد، ممکن است برای کاهش درد، افزایش ثبات و جبران ضعف در پا به جراحی نیاز باشد. جراح بهترین روش جراحی یا ترکیبی از روش ها را بر اساس مورد فردی بیمار انتخاب می کند. در برخی موارد که یک مشکل عصبی زمینه ای وجود دارد، ممکن است به دلیل پیشرفت اختلال در آینده دوباره به جراحی نیاز باشد.

قوس زیاد کف پا – کفی طبی – کفش طبی – ارتوپدی فنی در خیایان مفتح – ارتوپدی فنی در سهروردی – ارتوپدی فنی در خیابان مطهری