عوارض عدم درمان زانوی پرانتزی بسته به شدت پرانتزی بودن پاها و شرایط فرد متفاوت است.

زانوی پرانتزی یکی از شایع ترین ناهنجاری های پاها است که در بسیاری از کودکان نوپا دیده می شود و بتدریج و با رشد کودک برطرف می شود ، اما در صورتی که این مشکل تا سنین ۶ تا ۸ سالگی برطرف نشود مراجعه به پزشک ارتوپد اطفال برای برسی میزان پرانتزی بودن پاها توصیه می شود.

پای پرانتزی یک عارضه ی شایع است و در موارد خفیف که مشکل خاصی ایجاد نکرده اقدامات درمانی نیز نیاز نیست، اما عدم درمان زانوی پرانتزی که میزان انحراف زانوها از حد مشخصی بیشتر باشد می تواند سبب بروز مشکلاتی شود که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از بریس های مخصوص زانوی پرانتزی ، ورزش و حرکات اصلاحی و در نهایت جرای برای اصلاح انحراف زانوها از جمله درمان های رایج زانوی پرانتزی هستند.

برای تهیه زانوبند مخصوص زانوی پرانتزی می توانید به مرکز ارتوپدی فنی طب نو (بهترین ارتوپدی فنی شرق تهران) مراجعه بفرمایید.

عوارض عدم درمان زانوی پرانتزی

عوارض ناشی از پای پرانتزی بسته به شدت عارضه می‌توانند خفیف و یا شدید باشند.

وجود عوارض پای پرانتزی در بزرگسالی موجب می شود فشار وزن به داخل زانو و ساق بیشتر شود. این وضعیت اگر به مرور زمان و افزایش سن، درمان نشود، ریسک بروز آرتروز زودرس زانوها را افزایش می دهد چراکه بیشترین وزن به قسمت داخلی زانو وارد می شود و دچار ساییدگی و مشکلات مفاصل می شوند.

عدم درمان مناسب زانوی پرانتزی می‌تواند باعث بروز مشکل در راه رفتن، کمردرد و زانودرد و افزایش احتمال التهاب و آسیب‌دیدگی مفاصل شود.

برخی عوارض و مشکلات پای پرانتزی عبارتند از:

  • آسیب های غضروفی
  • آسیب های مینیسک زانو
  • ناپایداری زانو

عوارض عدم درمان زانوی پرانتزی علاوه بر مشکلات مفصل زانو ، حتی ممکن است سبب دردهای مزمن مچ پا نیز شود.

روشهای درمان زانوی پرانتزی

کودکان

درمان پای پرانتزی برای کودکانی که صفحات رشد آنها بسته نشده باشد، با بریس ، ورزش و فیزیوتراپی امکان پذیر است. استفاده از برخی کفی های طبی کفش نیز که به توزیع یکنواخت فشار در کف پا کمک می کنند نیز در درمان زانوی پرانتزی موثر است. در کودکانی که راشیتیسم و بیماری بلانت منجر به پرانتزی شدن پاها شده اند درمان مشکلات زمینه ای با تجویز دارو و مکمل های تغذیه ای ضروری است.

بزرگسالان

تنها گزینه درمان برای بزرگسالان با پای پرانتزی، عمل جراحی است. برای درمان افرادی که صفحات رشد آنها بسته شده باشد، ابتدا جراح استخوان ها را شکسته و سپس صاف می کند. این جراحی فقط در موارد انحراف شدید که مشکلات زیادی برای فرد ایجاد شده انجام می گیرد. پس از جراحی نیز استفاده از زانوبند طبی و انجام فیزیوتراپی ضروری است.

 

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ