علائم زانوی ضربدری یا ژنو والگوم شامل نزدیک شدن و چسبیدن زانوها به هم در حالی که مچ پاها از هم فاصله دارند ، است.

زانوی ضربدری یک تراز نادرست در اطراف زانو است که می‌تواند روی افراد در هر سنی تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، عدم تعادل نیرویی که روی زانو وارد می‌کند می‌تواند باعث درد، آسیب مفاصل و شروع زودرس آرتریت زانو شود.

اصلاح تغییر شکل باعث بهبود مکانیک زانو و توانایی راه رفتن، کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت سریع آسیب به زانو می شود.

زانوی ضربدری وضعیتی است که در آن زانوها به سمت داخل خم می شوند و به یکدیگر برخورد می کنند، حتی زمانی که فرد با قوزک باز ایستاده است. این نیروی بیش از حد در قسمت بیرونی زانو وارد می کند که می تواند در طول زمان باعث درد و آسیب زانوها و ستون فقرات شود.

زانوی ضربدری معمولاً دو طرفه است – هر دو پا را درگیر می کند – اما در برخی موارد، ممکن است فقط یک زانو را درگیر کند.

زانوهای ضربدری بخشی از مرحله رشد استاندارد برای اکثر کودکان است. این معمولاً با رشد کودک خود به خود اصلاح می شود. زانوهای ضربدری که بیش از شش سالگی باقی می‌مانند، شدید هستند یا به طور قابل‌توجهی بیشتر از دیگری روی یک پا تأثیر می‌گذارند، ممکن است نشانه‌ای از مشکل دیگری در زانوها باشد.

اکثر کودکان در حین رشد، تغییرات زاویه ای طبیعی را در پاهای خود تجربه می کنند. کودکان معمولاً تا زمانی که در حدود 12 تا 18 ماهگی شروع به راه رفتن کنند، در حال تغییر هستند . در حدود دو تا سه سالگی، پاهای آن‌ها معمولاً شروع به انحراف به سمت داخل می‌کند. در طول مراحل رشد طبیعی، پاهای کودک در سن هفت تا هشت سالگی صاف می شود.

زانوهای ضربدری که خارج از این الگوهای رشد طبیعی باقی می مانند ممکن است به دلیل بیماری، عفونت یا سایر شرایط ایجاد شوند. اگر زاویه پاها از لگن تا پا خارج از الگوی طبیعی باشد، به مرور زمان بدتر شود یا فقط در یک طرف بدن وجود داشته باشد، این نشان می‌دهد که فرد دارای شکل جدی‌تری است و ارزیابی بیشتر توسط جراح ارتوپد کودکان ممکن است لازم باشد. ممکن است برای درمان این بیماری به جراحی نیاز باشد.

دلایل زانوی ضربدری

این وضعیت می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای مادرزادی یا رشدی باشد یا پس از عفونت یا آسیب تروماتیک زانو ایجاد شود. علل شایع عبارتند از:

• بیماری های متابولیک
  • آسیب دیدگی زانوها در گذشته
  • آرتریت، به ویژه در زانو
  • عفونت استخوان (استئومیلیت)
  • راشیتیسم (بیماری استخوان ناشی از کمبود ویتامین D)
  • شرایط مادرزادی
  • آسیب صفحه رشد
  • تومورهای خوش خیم استخوان
  • شکستگی هایی که با تغییر شکل بهبود می یابند
  • اضافه وزن یا چاقی نیز می تواند فشار بیشتری بر روی زانو وارد کند و به ضربه زدن زانو کمک کند.

علائم زانوی ضربدری

• درد زانو یا لگن
  • درد پا یا مچ پا
  • در هنگام ایستادن با زانوهای کنار هم تماس نداشته باشید
  • مفاصل سفت یا دردناک
  • لنگی در هنگام راه رفتن
  • کاهش دامنه حرکتی در لگن
  • مشکل در راه رفتن یا دویدن
  • بی ثباتی زانو
  • آرتریت پیشرونده زانو در بزرگسالان
  • بیماران یا والدین ممکن است از زیبایی شناسی ناراضی باشند

درمان زانوی ضربدری

اگر زانو ضربدری ناشی از یک بیماری یا عفونت زمینه ای باشد، قبل از شروع هر گونه اصلاح ارتوپدی، این وضعیت برطرف می شود. درمان موارد خفیف در کودکان یا نوجوانان ممکن است شامل بریس هایی برای کمک به رشد استخوان ها در موقعیت صحیح باشد.

اگر اصلاح تدریجی رخ ندهد، ممکن است جراحی توصیه شود. در کودک در حال رشد، جراحی با حداقل برش با رشد هدایت شده ممکن است برای تشویق پا به رشد تدریجی صاف استفاده شود.استئوتومی مجدد زانو برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن نیاز به تعویض مفصل زانو انجام می شود.

درمان زانوی ضربدری – درمان زانوی پرانتزی – بریس زانوی ضربدری – علائم زانوی ضربدری