زخم پای دیابتی یک زخم باز است که تقریباً در 15 درصد بیماران دیابتی ایجاد می شود و معمولاً در پایین پا قرار دارد. از کسانی که دچار زخم پا می شوند، شش درصد به دلیل عفونت یا سایر عوارض مرتبط با زخم در بیمارستان بستری خواهند شد.

دیابت علت اصلی قطع عضو غیرتروماتیک اندام تحتانی است و تقریباً 14 تا 24 درصد از بیماران مبتلا به دیابت که دچار زخم پا می شوند، قطع عضو می شوند. اما تحقیقات نشان داده است که ایجاد زخم پا قابل پیشگیری است.

چه کسانی ممکن است به زخم پای دیابتی مبتلا شوند؟

هر فردی که دیابت دارد ممکن است به زخم پا مبتلا شود. بومیان آمریکایی، آمریکایی های آفریقایی تبار، اسپانیایی تبارها و مردان مسن بیشتر در معرض ابتلا به زخم هستند. افرادی که از انسولین استفاده می کنند، مانند بیماران مبتلا به بیماری کلیوی، چشمی و قلبی مرتبط با دیابت، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این وضعیت هستند. اضافه وزن و مصرف الکل و تنباکو نیز در ایجاد زخم پا نقش دارد.

زخم پای دیابتی چگونه ایجاد می شود؟

زخم ها به دلیل ترکیبی از عوامل مانند عدم احساس در پا، گردش خون ضعیف، بدشکلی پا، سوزش (مانند اصطکاک یا فشار) و ضربه و همچنین طول مدت دیابت ایجاد می شوند. بیمارانی که سال‌ها دیابت دارند ممکن است دچار نوروپاتی شوند، یعنی کاهش یا عدم توانایی کامل در احساس درد در پاها به دلیل آسیب عصبی ناشی از افزایش سطح گلوکز خون در طول زمان. آسیب عصبی اغلب می تواند بدون درد رخ دهد و حتی ممکن است فرد از این مشکل آگاه نباشد. پزشک متخصص اطفال شما می تواند پاها را برای نوروپاتی با ابزاری ساده و بدون درد به نام مونوفیلامنت آزمایش کند.

بیماری عروقی می تواند زخم پا را پیچیده کند، توانایی بدن برای بهبودی را کاهش دهد و خطر عفونت را افزایش دهد. افزایش گلوکز خون می تواند توانایی بدن برای مقابله با عفونت احتمالی را کاهش دهد و همچنین روند بهبودی را به تاخیر می اندازد.

درمان زخم پای دیابتی چیست؟

پس از مشاهده زخم، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی کودکان باشید. این عارضه به چند دلیل باید درمان شود:

• برای کاهش خطر عفونت و قطع عضو
  • برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی
  • برای کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی

هدف اولیه در درمان زخم پا، دستیابی به بهبودی در اسرع وقت است. هرچه زخم سریعتر بهبود یابد، احتمال عفونت کمتر است.

چندین عامل کلیدی در درمان مناسب زخم پای دیابتی وجود دارد:

• پیشگیری از عفونت
  • برداشتن فشار از ناحیه، به نام بارگیری خارج از بار
  • برداشتن پوست و بافت مرده
  • استفاده از دارو یا پانسمان بر روی زخم
  • مدیریت قند خون و سایر مشکلات سلامتی

همه زخم ها عفونی نیستند. با این حال، اگر پزشک شما عفونت را تشخیص دهد، یک برنامه درمانی شامل آنتی بیوتیک، مراقبت از زخم و احتمالاً بستری شدن در بیمارستان ضروری است.

پیشگیری از عفونت

چندین عامل مهم برای جلوگیری از عفونی شدن زخم وجود دارد:

• سطح گلوکز خون را تحت کنترل شدید نگه دارید
  • زخم را تمیز و بانداژ نگه دارید
  • زخم را هر روز با استفاده از پانسمان یا باند زخم تمیز کنید
  • پابرهنه راه نروید

ارتوپدی فنی در سهروردی – ارتوپدی فنی در شرق تهران – کفش دیابتی – کفی دیابتی – کفی طبی