زانو ضربدری یا ژنو والگوم نوعی تغییر شکل و دفورمیتی در زانوها است که که می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد.

وجود فاصله بین مچ پاها در حالی که زانو ها بهم چسبیده اند مهم ترین مشخصه این عارضه است که می تواند با زانودرد و محدودیت های حرکتی نیز همراه باشد.

در صورت عدم درمان ، می تواند منجر به درد زانو و انحطاط مفصل زانو شود. اصلاح ناهنجاری باعث بهبود وضعیت ظاهری زانو و توانایی راه رفتن ، کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت سریع آسیب به زانو می شود.

رانو ضربدری وضعیتی است که در آن زانوها به سمت داخل خم می شوند و یکدیگر را لمس می کنند در حالی که مچ پاها از هم فاصله دارند ، این وضعیت موجب ایجاد نیروی بیش از حد در قسمت بیرونی زانو شده که با گذشت زمان می تواند باعث درد و آسیب شود.

این ناهنجاری معمولاً دو طرفه است و هر دو پا را درگیر می کند ، اما در برخی موارد ، ممکن است فقط یک زانو را درگیر کند.

ضربدری بودن زانو ها در بسیاری از کودکان نوپا دیده می شود و معمولا با رشد کودک برطرف می شود. در مواردی که این ناهنجاری پس از شش سالگی کودک وجود داشته باشد ، یا شدت ناهنجاری زیاد باشد و سبب بروز درد و مشکلات حرکتی شده باشد مشورت با جراح ارتوپد کودکان برای شروع اقدامات درمانی ضروری بنظر می رسد.

دلایل زانو ضربدری

• بیماری های متابولیک
  • وارد شدن ضربه به زانو ها
  • آرتریت ، به ویژه در زانو
  • عفونت استخوان (استئومیلیت)
  • راشیتیسم (بیماری استخوانی ناشی از کمبود ویتامین D)
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • آسیب صفحه رشد
  • تومورهای خوش خیم استخوان
  • شکستگی هایی که بخوبی جوش نخورده اند.
  • اضافه وزن یا چاقی نیز می تواند فشار بیشتری به زانو وارد کند و به بروز این ناهنجاری کمک کند.

علائم و عوارض

• درد زانو یا لگن
  • درد پا یا مچ پا
  • لنگش در راه رفتن
  • کاهش دامنه حرکتی در لگن
  • مشکل در راه رفتن یا دویدن
  • بی ثباتی زانو
  • آرتروز پیشرونده زانو در بزرگسالان

درمان زانو ضربدری

برای موارد خفیف بریس ممکن است باعث تغییر موقعیت زانو شود. هنگامی که این روش جواب نمی دهد ، یا اگر بیمار در زمان تشخیص بزرگسال است ، جراحی به روش استئوتومی برای تنظیم مجدد زانو برای جلوگیری یا تاخیر در نیاز به تعویض زانو انجام می شود.

اگر این عارضه ناشی از بیماری یا عفونت زمینه ای باشد ،درمان عامل زمینه ای در الویت قرار دارد.

اگر اصلاح تدریجی اتفاق نیفتد ، ممکن است جراحی توصیه شود. در کودک در حال رشد ، جراحی با حداقل برش هدایت شده ممکن است برای تشویق پا به رشد مستقیم تدریجی مورد استفاده قرار گیرد.

درمان پای ضربدری – بریس زانو – بریس پای ضربدری – ارتوپدی فنی در سهروردی – مرکر ارتوپدی فنی در خیابان مطهری