زانوبند برای زانوی پرانتزی یکی از انواع بریس (ارتز) است که برای درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی توسط متخصصان ارتوپدی فنی طراحی و ساخته می شود.

نوزادان اغلب با پاهای پرانتزی به دنیا می آیند، زیرا در رحم (رحم) در قسمت های تنگی قرار داشتند. پاهای پرانتزی به معنای انحنای زانوها به سمت بیرون است و فضای وسیعی را باقی می گذارد.

پای پرانتزی وضعیتی است که کودکان نوپا معمولاً تا سن 2 سالگی از آن خارج می شوند. اگر پاهای پرانتزی بیش از 2 سالگی ادامه یابد، گزینه های درمانی شامل آتل، گچ گیری، بریس (زانوبند برای زانوی پرانتزی) و جراحی ممکن است استفاده شود.

زانوی پرانتزی چیست؟

زانو یا پای پرانتزی(genu varum) وضعیتی است که در آن یک یا هر دو پای کودک شما در زانو به سمت بیرون خم می شود. این باعث ایجاد فضای وسیع تری نسبت به حالت عادی بین زانوها و ساق پا می شود. هنگامی که کودک شما با پاها و مچ پاها کنار هم می ایستد، زانوها کاملاً از هم باز می مانند. پاهای کودک شما ممکن است مانند یک کمان به نظر برسد، به خصوص زمانی که راه می رود.

پاهای پرانتزی در نوزادان و کودکان نوپا رایج است. این وضعیت به ندرت جدی است. نوزادانی که با پاهای کمانی شکل به دنیا می آیند معمولاً تا زمانی که 18 ماهه می شوند از این وضعیت خارج می شوند. پاهای پرانتزی همچنین ممکن است در کودکان بزرگتر ایجاد شود. 

دلایل و عوامل خطر پای پرانتزی

پاهای پرانتزی به دلایل مختلفی رشد می کنند. شایع ترین علت پاهای پرانتزی، وضعیتی به نام ژنوواروم فیزیولوژیک است. هنگامی که کودک شما در رحم (رحم) در حال رشد بود، در وضعیت تنگ قرار داشت. برخی از استخوان‌های کودک شما باید در حالی که در رحم شما بودند بچرخند تا بتوانند در فضای کوچک جای بگیرند.

اگر پاهای فرزندتان تا ۲ سالگی صاف نشده است، ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد و نیاز به استفاده از زانوبند برای زانوی پرانتزی باشد. 

شرایطی که می توانند خطر زانوی پرانتزی را به همراه داشته باشند عبارتند از :

  • بیماری بلونت بیماری بلونت (تیبیا وارا) یک اختلال رشد است که به دلیل مشکل در صفحه رشد استخوان ساق پا کودک شما ایجاد می شود. بیماری بلونت در کودکان آفریقایی آمریکایی، کودکانی که اضافه وزن دارند و کودکانی که زود راه می‌رفتند شایع‌تر است.
  • راشیتیسم که ناشی از کمبود کلسیم یا ویتامین D است. کمبود این مواد مغذی مهم، استخوان‌های کودک شما را نرم‌تر و ضعیف‌تر می‌کند و باعث خم شدن پاهای او می‌شود. 
  • کوتولگی. شایع ترین نوع کوتولگی ناشی از اختلال رشد استخوان به نام آکندروپلازی است. این اختلال می تواند باعث ایجاد پاهای کمانی شود.
  • سایر مشکلات استخوانی شکستگی هایی که به درستی بهبود نیافته اند و رشد غیر طبیعی استخوان ها (دیسپلازی استخوان) می تواند باعث ایجاد پاهای پرانتزی شود.
  • مسمومیت با فلوراید یا سرب

برای تهیه انواع زانوبند برای زانوی پرانتزی می توانید به کلینیک ارتوپدی فنی طب نو (ارتوپدی فنی در شرق تهران) مراجعه بفرمایید.

علائم پاهای پرانتزی

علامت اصلی پاهای خمیده ظاهر پاهای کودک شماست. زانوهای آنها وقتی بایستند و پاها و مچ پاهایشان را کنار هم بگذارند با هم برخورد نمی کنند. انحراف هنگام راه رفتن آشکارتر است. گاهی اوقات کودکان ممکن است با انگشتان پا به سمت داخل راه بروند (پنجه کبوتری یا داخل پا).

با این حال، پاهای پرانتزی معمولاً هیچ دردی ایجاد نمی کنند. پاهای کمانی بر توانایی کودک شما برای خزیدن، راه رفتن یا دویدن تأثیر نمی گذارد. اگر پاهای کمانی کودک شما تا سن 2 سالگی شروع به بهبود نمی کند، با پزشک متخصص کودکان در ارتباط با درمان و استفاده از زانوبند برای زانوی پرانتزی مشورت کنید.

درمان زانوی پرانتزی

پاهای پرانتزی در نوزادان و کودکان نوپا زیر 2 سال معمولاً خود به خود برطرف می شود. پزشک فرزند شما به پیگیری وضعیت فرزند شما ادامه خواهد داد. کودکان بزرگتر بسته به علت بیماری می توانند برای پاهای پرانتزی درمان شوند.

هیچ درمانی در نوزادان و کودکان نوپا لازم نیست مگر اینکه شرایط شدید باشد. اگر پاهای پرانتزی بعد از 2 سالگی ادامه یابد، درمان بستگی به علت بیماری دارد. درمان ممکن است شامل کفش‌های مخصوص، آتل‌ها، بریس‌ها، گچ‌گیری، جراحی یا درمان وضعیتی باشد که باعث ایجاد پاهای پرانتزی شده است.

زانوبند برای زانوی پرانتزی

استفاده از زانوبند یا همان بریس مخصوص زانوی پرانتزی یکی از موثرترین راهکارها در اصلاح این ناهنجاری در کودکان در سنین رشد است.

اگر با وجود سایر درمان ها، انحراف ادامه یابد، ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اصلاح مشکل، جراحی توسط جراح ارتوپدی کودکان مورد نیاز باشد.

 

کلمات مرتبط :

زانوبند برای زانوی پرانتزی – بریس زانوی پرانتزی – درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی – ارتوپدی فنی در شرق تهران

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ