دلایل قوز پشت در کودکان و افراد بزرگسال می تواند متفاوت باشد و درمان قوز پشت نیز در سنین مختلف با روشهای متفاوتی انجام می گیرد.

قوز پشت یا کیفوز که با گرد شدن غیرطبیعی پشت و شانه ها مشخص می شود وضعیتی است که در آن ستون فقرات در قسمت بالایی کمر دارای انحنای بیش از حد است.

قسمت بالایی ستون فقرات، یا ناحیه قفسه سینه ستون فقرات، دارای انحنای خفیف طبیعی است و زمانی که این قوس بیش از حد طبیعی باشد قوز پشت رخ داده است.

ستون فقرات به طور طبیعی در گردن، قسمت بالایی پشت و پایین کمر خمیده است تا بتواند ضربات وارد به ستون فقرات و وزن سر را تحمل کند.

قوز پشت می تواند منجر به فشار بیش از حد بر ستون فقرات شود و سبب بروز درد شود. همچنین در صورت انحنای بیش از حد ممکن است فشار زیادی به ریه ها وارد شود و مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد شود.

درد ، مشکلات تنفسی ، خستگی ، کاهش انعطاف پذیری و تحرک و اختلال در انجام فعالیت ها و افزایش احتمال ابتلا به آرتروز و کمردرد در سنین پایین از عوارض قوز پشت هستند که برای جلوگیری از آن ها باید اقدامات درمانی را در ارع وقت پیگیری کرد.

دلایل قوز پشت

قوز پشت می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد  وضعیت نامناسب بدن معمولا علت اصلی آن است که سبب بروز قوز پشت وضعیتی می شود.

شکستگی. شکستگی مهره ها می تواند منجر به انحنای ستون فقرات شود. شکستگی های فشاری، که می تواند در استخوان ضعیف رخ دهد، شایع ترین هستند. شکستگی های فشاری خفیف اغلب علائم یا علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند.

پوکی استخوان. استخوان های ضعیف می توانند باعث انحنای ستون فقرات شوند، به خصوص اگر مهره های ضعیف شده دچار شکستگی های فشاری شوند. پوکی استخوان در زنان مسن و افرادی که برای مدت طولانی کورتیکواستروئید مصرف کرده اند، شایع تر است.

بیماری شوئرمن. این بیماری که کایفوز شوئرمن نیز نامیده می شود، معمولاً در طول جهش رشدی که قبل از بلوغ رخ می دهد، شروع می شود.

تخریب دیسک. دیسک های نرم و دایره ای شکل به عنوان بالشتک بین مهره های ستون فقرات عمل می کنند. با افزایش سن، این دیسک ها صاف و منقبض می شوند که اغلب باعث بدتر شدن کیفوز می شود.

مشکلات دیگر. استخوان های ستون فقرات که قبل از تولد به درستی رشد نمی کنند می توانند باعث قوز پشت شوند. 

سایر عوامل افزایش دهنده خطر:

  • افزایش سن به خصوص در شرایطی وضعیت بدنی ضعیف دارید
  • ضعف عضلانی در قسمت بالایی کمر
  • تومورهای ستون فقرات
  • بیماری های بافت همبند
  • فلج اطفال
  • بیماری پاژه استخوان
  • دیستروفی عضلانی
  • اسکولیوز یا انحنای غیرطبیعی ستون فقرات
  • عفونت های ستون فقرات
  • ناهنجاری های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا

درمان قوز پشت

درمان بسته به دلایل قوز پشت و شرایط فرد همچون سن و میزان ناهنجاری بستگی دارد.

فیزیوتراپی، بریس یا جراحی اصلاحی برای کودکان مبتلا به کیفوز شوئرمن توصیه می شود.

در صورت وجود تومور در ستون فقرات جراخی برای برداشتن تومور ضروری است.

در صورتی که وضعیت بدنی نامناسب سبب بروز قور پشت شده ، ورزش و حرکات اصلاحی در کنار استفاده از بریس و ارتز ستون فقرات کمک کننده است.

استفاده از انواع بریس قوز پشت در کودکان و نوجوانانی که هنوز رشد اسکلتی آن ها به پایان نرسیده درمان اصلی قوز پشت است.

برای تهیه انواع ارتز و بریس برای درمان کیفوز می توانید به مرکز ارتوپدی فنی طب نو (بهترین ارتوپدی فنی شرق تهران) مراجعه بفرمایید.

 

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ