1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی
درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی

درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی در اغلب موارد موفقیت آمیز است و به اصلاح انحراف زانو ها کمک زیادی می کند.

اگرچه پای پرانتزی در کودکان زیر ۳ سال امری طبیعی است و در بیشتر موارد با رشد کودک برطرف می شود اما در صورتی که انحراف زانو ها پس از ۳ سالگی نیز برطرف نشده باشد انجام اقدامات درمانی برای جلوگیری از بروز عوارضی همچون زانودرد و آرتروز زودرس زانو از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتخاب بهترین درمان زانوی پرانتزی بر عهده جراح ارتوپدی کودکان است ، وی پس از ارزیابی دقیق شرایط بیمار و علت بروز زانوی پرانتری مناسب ترین روش درمانی را پیشنهاد می دهد ، در گام اول پزشک سعی می کند با اقدامات غیرجراحی به درمان این ناهنجاری کمک کند و تنها در صورتی که راهکارهای غیرجراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط زانوها بکنند جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی اتخاذ خواهد شود.

برای درمان زانوی پرانتزی تشخیص علت بروز ناهنجاری از اهمیت بالایی برخوردار است ، در بیماران راشیتیسمی، مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند کمک کننده باشد. در مراحل بعدی اگر شدت عارضه زیاد باشد یا پیشرفت بیماری سرعت زیادی داشته باشد؛ ممکن است از اقدامات مهارکننده پا، مانند بریس استفاده شود.

جراحی اولین گزینه برای درمان زانوی پرانتزی نیست. با این وجود، جراحی اغلب در موارد شدید بیماری توصیه می شوند.

جراحی تنها راه برای تصحیح کامل زانوی پرانتزی در افراد بالغ است. استئوتومی یا برش استخوان رایج ترین روش جراحی در اصلاح زانوی پرانتزی است.

ارتز یا بریس

ارتزهای ارتوپدی یکی از موثرترین راهکارها در اصلاح ناهنجاری های ارتوپدی از جمله زانو پرانتزی هستند که برای تهیه آن ها باید به کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه بفرمایید. ارتز در صورتی که در سن درست به کار روند، بیشترین تاثیر را در تصحیح بدشکلی زانو خواهند داشت.

استفاده از ارتز معمولا برای کودکان در سنین پائین موثر اس و در دوران بزرگسالی که رشد استخوانی و اسکلتی به اتمام رسیده نمی تواند کمکی به اصلاح زانو پرانتزی بکند.

بریس هایی وجود دارد که می توانند به افراد بالغ مبتلا به زانوی پرانتزی کمک کنند. این نوع ارتز ها، زانو بند کاهش دهنده بار هستند و به کاهش درد و سایر عوارض زانوی پرانتزی در بزرگسالان کمک می کنند و تاثیری در اصلاح زانوی پرانتزی ندارند.

فیزیوتراپی و تمرین درمانی

تمریناتی که فیزیوتراپیست برای فرد مبتلا به این عارضه در نظر می گیرد یکی از راهکارهای موثر در درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی است.

این تمرینات با هدف تقویت عضلات در ناحیه ران و زانو ها می توانند فشاری که بر زانو ها و تاندون های زانو وارد می شود را کاهش دهد.

درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی – درمان زانوی پرانتزی – کلینیک ارتوپدی فنی در سهروردی – ارتوپدی فنی در شهید بهشتی – ارتوپدی فنی در مطهری