انحراف شست پا یا هالوکس والگوس شایع ترین تغییر شکل پا است که در آن اولین مفصل متاتارسوفالانژیال تحت تأثیر قرار می گیرد و اغلب با ناتوانی عملکردی قابل توجه و درد پا همراه است و منجر به کاهش کیفیت زندگی می شود.

هالوکس والگوس ، که معمولاً به آن بونیون گفته می شود ، یک ناهنجاری پیچیده اولین انگشت پا است که می تواند باعث ایجاد درد در انگشت شست پا داخلی و مشکل در پوشیدن کفش شود.

این ناهنجاری پا بر اثر سالها فشار بر مفصل شست پا (مفصل متاتارسوفالانژیال یا MTP) ایجاد می شود. سرانجام ، مفصل انگشت پا از هم ترازی خارج می شود و یک برجستگی استخوانی ایجاد می شود.

این وضعیت معمولا منجر به توسعه بافت نرم و برجستگی استخوانی در قسمت داخلی آن می شود که به آن بونیون گفته می شود.

در مراحل پیشرفته تر، این تغییرات منجر به درد و نقص عملکردی می شود: یعنی اختلال در راه رفتن و درد حین راه رفتن

این بیماری در افرادی که کف پای صاف یا انگشتان چکشی دارند بیشتر دیده می شود.

پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند خطر بروز انحراف در شست پا را تا حد زیادی افزایش می دهند.

علائم همراه با انحراف شست پا

• احساس درد در حین راه رفتن
  • ناتوانی در خم شدن انگشت شست پا ، یا درد و سوزش هنگام تلاش برای خم شدن آن.
  • ناتوانی در استفاده از کفش های معمولی
  • ایجاد میخچه یا پینه
  • دردناک شدن تاندون ها و مفاصل انگشتان پا
  • بی حسی در انگشت شست پا

روش های درمان هالوکس والگوس

درمان می تواند غیر جراحی با اصلاح کفش برای موارد خفیف و کم علامت باشد. درمان جراحی برای تغییر شکل پیشرونده و مشکل در پوشیدن کفش نیز در موارد انحراف شدید شست پا انجام می گیرد.

استفاده از پد و کفی طبی مخصوص انحراف شست پا که توسط متخصصان ارتوپدی فنی طراحی و ساخته می شود کمک زیادی به تسکین علائم در فرد می کند.

با مراجعه به کلینیک ارتوپدی فنی طب نو ( ارتوپدی فنی در سهروردی ) می توانید از درمان مناسب هالوکس والگوس بهره مند شوید.

ارتوپدی فنی در سهروردی – ارتوپدی فنی در خیابان مطهری – ارتوپدی فنی در خیابان بهشتی – ارتز و پروتز – کفی طبی