ارتوپدی فنی در سهرودی شمالی

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. ارتوپدی فنی در سهرودی شمالی
ارتوپدی فنی

ارتوپدی فنی یکی از شاخه های علوم پزشکی در حوزه توانبخشی است که با طراحی و ساخت اندام های مصنوعی و وسایل کمک حرکتی به افراد برای داشتن زندگی بهتر کمک می کند.

طراحی و ساخت انواع ارتز ( بریس ) و پروتز از جمله مهم ترین کارهایی است یک کارشناس در این حوزه انجام می دهد.

انواع ارتز برای تغییر یا اصلاح ویژگی های عملکردی و ساختاری سیستم عصبی، عضلانی و سیستم اسکلتی روی بدن قرار می گیرد و به بهبود عملکرد اندام کمک می کند ، انواع ارتز برای حمایت از اندام در افرادی که دچار مشکلات عملکردی اندام هستند طراحی و ساخته می شوند ، ارتز ها با محدود کردن یا ثابت نگه داشتن اندام پس از آسیب دیدگی یا جراحت نیز تجویز می شوند.

ارتز های توانبخشی برای محدود کردن حرکت، معمولا پس از جراحی، برای ثابت نگه داشتن مفصل استفاده می شود.

انواع پروتز نیز برای مقاصد درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه پروتزهای زیبایی با داشتن ظاهر کاملا طبیعی جایگزین اندام از دست رفته یا دچار مشکل شده و ظاهر کاملا طبیعی را برای فرد تامین می کنند و به همین دلیل می توانند اعتماد از دست رفته فردی را که دچار نقص عضو بوده به وی بازگردانند.

ارتوپدی فنی

انواع وسایل کمکی که توسط متخصصان ارتوپید فنی ساخته می شود از جنس موادی همچون سیلیکون ، ترموپلاستیک، فیبر کربن، الاستیک، فلزات، اتیلن-وینیل استات و پارچه هستند و بهبود حرکات بدن، اصلاحات فرم نامناسب بدن، از بین بردن درد و جلوگیری از تشدید ناهنجاری های اسکلتی از مهم ترین اهداف استفاده از آن ها هستند.

طراحی و ساخت کفی و کفش طبی نیز یکی از وظایف متخصصان در این رشته است که متناسب با نیاز بیمار و وع مشکل وی تهیه می شوند ، بسیاری از کودکان و بزرگسالان دچار صافی کف پا هستند و کفی و کفش طبی یکی از مهم ترین ابزارها در درمان صافی کف پا و کاهش عوارض ناشی از صافی کف پا است.

متخصص این رشته با اسکن دو بعدی و سه بعدی پا اقدام به ساختن ارتز و یا کفش طبی مناسب منحصر به فرد برای بیمار می کند.

طیف گسترده ای از افراد ممکن است نیازمند مراجعه به کلینیک ارتوپدی فنی باشند از نوزادانی که بطور مادرزادی دچار نقص عضو یا اختلال در عملکرد اندام هستند تا بزرگسالانی که به دلایلی همچون تصادفات رانندگی ، برخی بیماری ها و … دچار نقص یا قطع عضو شده اند نیازمند استفاده از خدماتی هستند که متخصصان در این رشته ارائه می دهند.

وظایف متخصص ارتوپدی فنی

  • معاینه، ارزیابی مشکل بیمار
  • ارزیابی بیومکانیکال 
  • اسکن دو بعدی و سه بعدی کف پا ( در مواردی که مشکلاتی همچون صافی کف پا وجود دارد )
  • طراحی و ساخت تجهیزاتی همچون ارتز و پروتز
  • آموزش بیماران در مورد نحوه استفاده و مراقبت از اندام های مصنوعی ، بریس و …

 

کلمات مرتبط :

ارتوپدی فنی در سهروردی – کفی طبی – کفش طبی – انواع پروتز – پروتز زیبایی – پروتز سیلیکونی

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ